مقاله ها

پرینت

برای بسیاری از افرادی که ورزش می‌کنند پیش می‌آید که دچار آسیب دیدگی شوند و یا به دلیل خاصی برای مدتی ورزش را کنار بگذارند.

25 تا 35 درصد افرادی که ورزش می‌کنند دو تا پنج ماه بعد از شروع ورزش آن را کنار می‌گذارند. اینکه بعد از کنار گذاشتن ورزش چقدر طول می‌کشد تا آمادگی جسمانی کاهش یابد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

بعد از کنار گذاشتن ورزش 5 اتفاق معمولا می‌افتد که عبارتند از:

1- بعد از یک هفته آمادگی قبلی – عروقی کاهش می‌یابد

آمادگی هوازی و قلبی – عروقی توانایی انتقال اکسیژن از خون به عضلات را مشخص می‌کند. بعد از یک یا دو هفته نداشتن فعالیت این توانایی کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت کارایی قلب نیز کاهش می‌یابد. بعد از سه تا چهار هفته استراحت و ورزش نکردن ضربان قلب در حالت استراحت 4 تا 15 ضربه افزایش می‌یابد. بدین ترتیب حجم خونی که به عضلات می‌رسد 5% در طول شبانه‌روز و 20 درصد در دو هفته کاهش می‌یابد.

2- بعد از دو هفته ورزش نکردن قدرت بدن کاهش می‌یابد

هنگامی که ورزش‌های قدرتی را کنار بگذارید تغییراتی در عضلات ایجاد می‌شود. عضلات شروع به از دست دادن پروئتین می‌کنند، زیرا پروئتین جذب خون شده و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. کم شدن پروئتین عضلات در 72 ساعت اتفاق می‌افتد و بعد از دو تا سه هفته توانایی برای بلند کردن وزنه کاهش می‌یابد. البته افرادی که مدت زمان بیشتری ورزش کرده‌اند با سرعت کمتری شاهد این کاهش توانایی خواهند بود.

3- افزایش سن بر کاهش آمادگی جسمانی تاثیرگذار است

قدرت و آمادگی جسمانی دو برابر سریع‌تر از افزایش سن کاهش می‌یابد. هر چقدر که سن افزایش می‌یابد میزان هورمون رشد کمتر می‌شود و ریکاوری سخت‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین توانایی برای کنترل استرس نیز کاهش می‌یابد. این مساله باعث می‌شود که خستگی بیشتری احساس کنیم.

4- هنگامی که ورزش را متوقف می‌کنیم آمادگی جسمانی در زمان بیماری سریعتر کاهش می‌یابد

افرادی که ورزش می‌کنند هنگامی که مریض می‌شوند آرام‌تر آمادگی جسمانی و حجم عضلات را از دست می‌دهند.

5- بعد از کنار گذاشتن ورزش سه هفته طول می‌کشد تا نتیجه یک هفته ورزش را دوباره باز یابیم

بعد از مدتی استراحت و نداشتن فعالیت، سیستم عصبی توانایی خود را از دست می‌دهد و این مساله باعث می‌شود که توانایی برای بلند کردن وزنه کاهش یابد. در صورت آسیب نیز زمان بیشتری برای ریکاوری لازم است